•  Fri frakt från 499 kr, Snabba leveranser & Fri retur vid byte!
  •  Besök vår skadeguide för tips och råd!
  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!

Knäskydd artros

Vi erbjuder knäskydd som ger stabilitet och smärtlindring för dig som har knäledsartros. 

Vad är artros?

Artros beror på att ledbrosket i knät börjat försämras. Vid artros behöver du ett knäskydd som ger stabilitet och samtidigt är enkelt att ha på sig dagligen.

Vad är symptomen vid artros?

Symtomen vid knäledsartros utvecklas är milda till en början men kan förvärras över tiden. Några kännetecken är dessa:

  • Igångsättningssmärta. Du har ont när du ska börja röra dig.
  • Stelhet och minskad rörlighet i knäleden.
  • Du kan ha ont i knät när du rör dig.I senare skede kan det bli värk i leden även i vila.
  • Svullnad kring ditt knä förekommer ofta.

Vad är orsaken till artros i knäna?

I knäleden möts lårbenet och skenbenet. De ytor av benen som ligger mot varandra är klädda med brosk, det är en glatt yta som gör att leden glider bra. Vid artros i knäleden sker förändringar av brosket som gör att brosket tunnas ut och det kan uppstå ojämnheter och gropar. Den här förändringen av brosket leder i sin tur till att benytorna kommer i kontakt med varandra och då kan smärta uppstå.

Riskfaktorer för artors i knä

Orsaken till artros i knä är inte helt känd men det finns några tydliga riskfaktorer:

  • Tidigare knäskador
  • Övervikt
  • Svaghet i benmuskulaturen
  • Ärftlighet

Behandling av knäledsartros

Det finns än så länge ingen behandling som får bort din artros om man inte opererar och byter ut knäleden. Till att börja med så riktar behandlingen istället in sig på att avlasta och rätta till eventuella felställningar. Med de åtgärderna går det att komma långt, mycket av smärtan kan man minska.

Fysisk aktivitet

Att motionera och röra på sig kan ha en smärtlindrande effekt, och det är positivt för leden. När du rör dig smörjs leden med ledvätska. Att cykla, utomhus eller inomhus (på motionscykel), kan vara bra träning vid artros. Detta aktiverar de stora musklerna och ger effektiv konditionsträning. Cykling innebär, precis som vattengymnastik och simning, mer skonsam belastning på lederna.

Styrketräning

Att stärka upp musklerna kring knäleden är A och O. Genom att styrketräna arbetar man specifikt med att stärka musklerna kring den drabbade leden och andra leder i kroppen. Starkare muskler kan minska smärta och förbättra ledfunktion. Styrka kan tränas i hemmet eller på gymmet, med eller utan vikter och maskiner. Du bestämmer vad som passar bäst för dig!

Knästöd

Att bära knäskydd vid fysisk aktivitet är ett av de snabbaste sättet att få smärtlindring. Ett korrekt utprovat knäskydd hjälper dig mot smärtan och minskar svullnad.

Stötdämpande skor

Det kan låta lite konstigt att skorna skulle göra skillnad mot artros i knä men faktum är att en sko med mycket stötdämpning och rätt stabilitet kan få ditt knä att belastas mycket mindre. Smärtan kommer minska i samma veva. Ta kontakt med oss om du vill ha hjälp med att hitta rätt.

Viktnedgång

Om du är överviktig bör du försöka gå ned i vikt. Det minskar belastningen på knäleden.

Skoinlägg

Ett bra skolinägg kan hjälpa mycket.

Vad förvärrar artros?

Några exempel på produkter som  an förvärra sjukdomen är: all processad mat, spannmål och socker samt mejeriprodukter. Det kan även vara bra att minska på intaget av produkter med höga halter av omega 6, såsom margarin och solrosolja.

Kan man springa när man har artros?

Löpning, fotboll och tennis är inte alltid de optimala träningsformerna för personer med uttalad artros. Men det kan också vara så att en person med lindriga artrossymtom som är van vid löpning till exempel, kan anpassa sin löptakt och fortsätta med den utan större problem.

  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!
Produkter