•  Fri frakt från 499 kr, Snabba leveranser, OBS: Förlängt Öppet köp till 20 januari!
  •  Besök vår skadeguide för tips och råd!
  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!

Övriga knäskydd

Här hittar du vårt sortiment av övriga knäskydd. 

Knät är en av våra mest skadedrabbade kroppsdelar. Det finns helt enkelt väldigt många smådelar i knät och benet som kan gå sönder, antingen genom överansträngning eller genom trauma. Syftet med ett knäskydd är att hålla knät på plats och minska risken för att knäet försätts i en onormal position som kan ge skada.

Ett knäskydd kan användas både som prehab och rehab. När det används preventivt som prehab är syftet att minska risken för skador och öka känslan av trygghet i idrottsaktiviteten. Vid rehab är syftet att använda skyddet som ett stöd för att snabbare kunna komma igång med idrott och aktivitet efter att skada uppkommit. Ett värmande skydd kan också hjälpa till att påskynda läkningen. 

Är det någon poäng med att använda knäskydd?

Ett knäskydd kan göra att du bättre an utföra rörelser som kräver balans, koordination & styrka Ett knäskydd med kompression kan tex hjälpa dig hoppa högre och springa fortare. När du är skadad eller riskerar att skada dig så hjälper knäskyddet dig helt enkelt  att återfå kontrollen över ditt knä. Ett knäskydd kan även motverka överansträngning. 

Vem har nytta av ett  knäskydd?

Knäskydd rekommenderas i de fall när man har antingen diffusa eller mer specifika, återkommande smärtor eller besvär kring knäna. Detta oavsett om ambitionen är att kunna idrotta aktivt eller bara promenera. Viktigt är också att när man har återkommande smärtor kan ett knäskydd viserligen lindra och ge stabilitet, men det är också mycket viktigt att söka hjälp för att kunna få en korrekt diagnos och därmed på rätt sätt ta tag i skadan.

Finns det situationer då knäskydd inte är att rekommendera?

Vid utövning av uthållighetsidrotter, som tex långdistanslöpning, finns det en risk att det mekaniska motståndet i knäskyddet förändrar rörelsemönstret i knät. Det kan i sin tur ha effekten att muskler belastas på fel sätt. Därmed är det generellt sett bättre att undvika knäskydd vid längre löpning. Undantag är givetvis om knäskydd rekommenderas av medicinskt skolad personal. 

När använder man knäskydd?

Generellt är det rekommenderat att använda knäskydd inför och under prestation och inte under vardaglig aktivitet. Detta eftersom det är bra att försöka undvika att bli beroende av ett passivt stöd utan i stället träna upp de muskler som aktiviteten ställer krav på.

Hur ska jag använda knäskydd?

Ta gärna på knäskyddet redan före uppvärmningen. Detta för att få maximal effekt av värme och cirkulation redan från början av ett träningspass.

  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!