•  Fri frakt
  •  Leverans inom 1-3 dagar
  •  30 dagars öppet köp
  •  Faktura 0 kr
  •  Fri frakt
  •  Leverans inom 1-3 dagar
  •  30 dagars öppet köp

Bättre hållning

Visst känner du dig bättre när du sträcker på dig ordentligt? Det blir så väldigt påtagligt hur hållningen verkligen ser ut när du anstränger dig för att upprätthålla en bra hållning. För det är lätt att sjunka ihop och glömma bort hur viktigt det är att sträcka på sig.

Även om du inte har en bra hållning i dag går den att förbättra. Man skulle också kunna kalla bra hållning för atletisk hållning och för de som idrottar mycket kommer det nästintill av sig själv. Och någonting som verkligen är viktigt för en bättre hållning är något så enkelt som bålstabilitet. Att öva upp just bålstabiliteten har många fördelar så som att du bland annat får det lättare att röra dig, ökar din balans samtidigt som riskerna att drabbas av skador minskar.

För att du ska kvalificera dig till att ha bra hållning när du står upp gäller det först och främst att dina fötter pekar rakt fram. Sedan ska höften pressas framåt så pass att ryggen är rak och slipper svanka. Skjut fram bröstet och låt inte axlarna gå ”inåt”. Skippa gamnacken och låt huvudet vara uppe med blicken framåt.

Även om du inte är aktiv inom någon idrott så är det trots allt viktigt att sköta hälsan och därmed också försöka ha en bra hållning. Du kommer att se bättre ut genom bättre hållning men det är också viktigt för att det minskar belastningen på dina leder, gör att du kan röra dig lättare och du får också en bättre kontroll över din kropp. Genom en dålig hållning kommer du med andra ord att få sämre kontroll över kroppen och dina muskler blir svaga och stela. För att inte tala om att du med största sannolikhet belastar nacken och ryggen fel vilket leder till smärta.

Känner du att din bålstabilitet inte är den bästa finns det många bra övningar du kan göra för att öka den. Då kommer du också att märka hur du får bättre hållning allt eftersom. Anledningen till att många människor i dag saknar just bra bålstabilitet kan bland annat ha att göra med att de är överviktiga, överrörliga i ryggraden eller helt enkelt inte är medvetna om det.

Eftersom dina inre magmuskler har väldigt stor påverkan på hur din hållning ser ut är det väldigt bra att helt enkelt göra vanliga magövningar för att öka bålstabiliteten. Om du har tillgång till en pilatesboll finns det också många bra övningar som ger effekt för bålstabiliteten. På nätet hittar du mängder med program med övningar som fokuserar på bålstabliteten.

Någonting som du kan investera i och använda som ett komplement för att förbättra din hållning är en så kallad hållningsväst eller hållningsbandage. Då kommer du att kunna stabilisera ditt axelparti samtidigt som du sträcker bröstryggen. Därmed blir också din hållning bättre. Det kvittar om du är man eller kvinna och vill använda en hållningsväst.

En hållningsväst kommer att appliceras genom två elastiska band över axlarna och ryggen samt ett midjeband runt din mage. Du har möjlighet att anpassa hållningsvästen efter hur du själv vill ha den och beroende på hur mycket stabilitet du önskar. Hållningsbandaget kan också kallas för ett slags ”påminnelsebandage” som innebär att du ska komma ihåg att sträcka på dig.

  •  Fri frakt
  •  Leverans inom 1-3 dagar
  •  30 dagars öppet köp