•  Fri frakt vid köp över 500kr
  •  Leverans inom 1-2 arbetsdagar
  •  30 dagars öppet köp
  •  Faktura 0 kr
  •  Fri frakt vid köp över 500:-
  •  Leverans inom 1-2 arbetsdagar
  •  30 dagars öppet köp

Lårkaka

Inom idrotten är olika typer av muskelskador vanliga, exempelvis muskelbristningar. Lårkaka är benämningen på en typ av direkt trauma, det vill säga en muskelbristning som uppkommit till följd av exempelvis ett slag, en spark eller någon annan form av direkt våld mot muskeln. En vanlig placering av lårkakan är på framsidan av låret efter att muskeln kolliderat med en motståndares knä.

Vid själva händelsen kan man uppleva olika stor smärta beroende på flera faktorer. Det är viktigt att snabbt påbörja behandling för att konsekvenserna av traumat på muskeln ska bli så små som möjligt. Ju snabbare man påbörjar behandling, desto mindre blir skadorna och man kan snabbare bli skadefri. Inom 48 timmar från att skadan uppkommit så förekommer en blödning inne i muskeln. Man bör då hålla sig stilla för att hålla en så låg cirkulation som möjligt. Med andra ord – undvik träning, stretching, massage och andra aktiviteter som ökar blodcirkulationen i det drabbade området.

Hur genomför man på bästa sätt en behandling av lårkaka? Först och främst bör man snabbt lägga på ett tryck med hjälp av en elastisk binda eller lårskydd. Detta behöver genomföras redan inom några minuter från skadetillfället för att det ska vara så effektivt som möjligt. Tryckbehandlingen ska sen sitta kvar under de första två dygnen för att minska blödningen i muskeln. Isbehandling kan vara bra som komplement. Kylning gör nämligen att blödningen minskar ytterligare. Tänk dock på att inte lägga isen med en direktkontakt på huden och maxtiden är 20 minuter. Förutom produkter för tryckförband kan man i ett senare skede, eller vid mindre trauman, lindra ömmande muskler med liniment.

  •  Fri frakt vid köp över 500:-
  •  Leverans inom 1-2 arbetsdagar
  •  30 dagars öppet köp