•  Fri frakt
  •  Leverans inom 1-3 dagar
  •  30 dagars öppet köp
  •  Faktura 0 kr
  •  Fri frakt
  •  Leverans inom 1-3 dagar
  •  30 dagars öppet köp

Meniskskada

I våra knän finns det två skivor formade som halvmånar. De har som funktion att verka stötdämpande och skyddar vid belastningar som uppstår exempelvis när du går, hoppar eller springer. Ibland kan skador uppstå i menisken och särskilt utsatta är folk som sportar mycket och äldre människor. En kraftig vridning kan leda till en meniskskada.

Vid meniskskador kan det uppkomma sprickor eller att en bit av menisken lossnar. Den lösa biten kan sedan fastna någonstans i knäleden och leda till att du upplever en låsning i knäleden. Låsningen känns när du sträcker eller böjer leden. Förutom att knät låser sig kan du vid en skada i menisken uppleva en smärta när du vrider knät eller sitter på huk. Ofta kan man även se en svullnad i knät.

Om man råkar ut för en meniskskada av mindre slag så läker det ofta ut av sig själv. Man bör låta knät vila och avvakta i väntan på att menisken ska återhämta sig. Sjukgymnastik blir oftast aktuellt, och är det en kraftigare skada som inte kommer läka av sig själv så kan en operation av menisken vara nödvändig.

Det finns några saker du kan göra för att förebygga meniskskador. Man bör tänka på att träna allsidigt och bygga upp en stabil muskulatur i benet och runt knät. Med rätt styrketräning bygger du upp en stabilitet som ger meniskerna stöd och skydd. Du kan även tänka på att stretcha och hålla området kring knät mjukt och smidigt. Ett smidigt knäskydd ger avlastning, stöd samt smärtlindring vid en meniskskada.

  •  Fri frakt
  •  Leverans inom 1-3 dagar
  •  30 dagars öppet köp