•  Fri frakt från 499 kr, Snabba leveranser & Fri retur vid byte!
  •  Besök vår skadeguide för tips och råd!
  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!

Ont i ryggen

Ryggsmärta och problem i ländryggen drabbar 4 av 5 svenskar någon gång i livet och problemen varierar från tillfällig muskulär smärta, till kroniska problem och instabilitet. Smärta i ryggen kan uppstå vid exempelvis felaktig rörelse och felbelastning, dålig arbetsställning, graviditet, stillasittande, diskbråck, övervikt och stress. De flesta typer av ryggont kan delas in grupperingarna: ryggsvaghet, ryggskott, diskbråck, ischias eller en kombination av dessa. Gemensamt är att de alla orsakar både smärta, obehag och trötthet.

Ryggsvaghet orsakas vanligen av en försvagad muskulatur av de muskler som ska stabilisera och avlasta ryggradens diskar. Ryggskott uppstår vanligen vid en hastig rörelse då en låsning av två angränsande ryggkotor i kombination med försvagad rygg inträffar. Diskbråck innebär att en skadad disk i ryggraden kan irritera nerverna i ryggmärgen och ge upphov till inflammation. Ischias kan vara äkta eller falsk, där äkta ischias handlar om ischiasnerven i kläm vid spända muskler eller vid en diskförträngning. En falsk ischias är relaterat till nerver i kläm i höfter, ben eller rygg. Gemensamt för äkta och falsk ischias är dock smärta som strålar ifrån höft eller rygg ned i benen. Även vid graviditet är det mycket vanligt med att ha ont i ryggen och enligt undersökningar drabbas så många som 50–80 % av alla gravida av ryggont. Vanligast är smärta i ländryggen men även någon form av ischias med strålningssmärtor i rygg och ben samt foglossningär vanligt.

HUR BEHANDLAS RYGGONT?

Att behandla ryggont kan göras på en mängd olika sätt. Dock är det bra att vara medveten om att det alltid är noga att ta reda på orsaken till varför du har ont i ryggen, eftersom ryggsmärtor bör behandlas utifrån orsak.
Ofta är det ryggonda något helt ofarligt och det brukar gå över helt och hållet av sig självt. Ibland kan det dock behövas behandlingar, läkarvård eller hjälpmedel i form av ett ryggstöd eller ryggbälte.
För dig som har ont i ryggen men inte är riktigt säker på varifrån smärtan uppkommit är vår starka rekommendation att ta hjälp av en kunnig yrkesman eller kvinna för att få en korrekt diagnos. Efter att ha fått diagnosen är det vanligt att självhjälp är det bästa receptet, men utan diagnos är det lätt hänt att man tar till fel åtgärder för att rehabilitera skadan och då kan smärtorna i värsta fall förvärras. Medicinskt kunnig personal kan vara läkare, fysioterapeut, naprapat, kiropraktor eller ostiopat. I många fall, när det inte är helt självklart varifrån smärtan kommer, kan en second Opinion, av flera olika typer av medicinskt kunnig personal vara värdefullt.

KAN MAN TRÄNA MED ONT I RYGGEN?

Har du fått ett diskbråck med smärta, eller ont i ryggen av annan anledning och aldrig tränat så bör du träna upp hela kroppen långsamt, initialt kan det handla om promenader och enkla hemövningar för att på sikt göra mer avancerad träning.
En bra regel är att undvika att träna sådant som gör mer ont när du utför träningen eller förvärrar smärtan efter träning. Tex är det vanligt att man får mer ont efter tunga lyft med framåtböj och rotationer. I ett akut skede, oavsett vad smärtan beror på, handlar det om att smärtlindra och röra på sig så att du mår bättre och smärtan avtar, ett ryggstöd kan lindra din smärta. När smärtan lättat kan man återgå till sin vanliga träning. Användning av ett bra och stabilt ryggstöd kan hjälpa dig att komma igång med träningen snabbare och framförallt känns ryggen säkrare och du vågar ta ut svängarna i dina rörelser något mer.
När man väl kommit igång med träningen kan det vara bra att tänka på är att träna upp stabiliteten först och vänja ryggen successivt till den träning som du vill göra. Skynda långsamt och använd ett ryggstöd!

HUR PÅVERKAR RYGGBÄLTE DIN KROPP?

Om du anv änder dig av ett ryggstöd så är det bra att se till att även träna rygg, bål samt bäckenmuskulatur. Ryggstöd bryter inte ner muskler, men du bör se till att öka din muskelkondition så väl som den muskulära koordinationen i ryggen. Att använda ett ryggbälte är ett bra sätt för att underlätta för dig själv när du börjar träna ryggen. Ett ryggbälte är vanligt ochkan även göra så att dina smärtor minskar och du får en mer kontrollerad rörelseförmåga i ryggen.

Ta hand om dig och var inte rädd för att söka hjälp för ditt ryggonda! Och vill du ha extra stöd för ryggen i vardagen eller under idrottssaktivitet, klicka gärna här för att se vårt utbud av ryggskydd.

  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!
Produkter