•  Fri frakt från 499 kr, Snabba leveranser, 30 dagars ångerrätt, Fri returfrakt vid byte!
  •  Besök vår skadeguide för tips och råd!
  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!

Fotledsskydd & Ankelstöd

Det gör ont att stuka foten, det vet väl alla. I värsta fall kan det ta lång tid innan man vågar stödja på foten fullt ut. Ett riktigt bra fotledsskydd eller ankelstöd som stödjer dina fotleder kan både användas i förebyggande syfte och vid rehabilitering av skador i fotleden.

Vad gör ett fotledsskydd?

Det fotledsskyddet gör är att det hjälper till att öka blodcirkulationen och minskar stelhet i leden. De håller även leden varm och rörlig för att lindra smärta och undvika sträckningar. De flesta stöd passar båda fötterna och används över den fotled som kräver support. Ett fotledsskydd kan också med fördel användas i förebyggande syfte.

Användning av fotledsskydd efter skada.

Ett fotledskydd kan med fördel användas under rehabiliteringen av ett antal olika problem. Till exempel:

  • Stukningar
  • Svullnad
  • Hälsmärta
  • Artros och Artrit
  • Hälseneinflammation
  • ​Instabila leder

Fotledsskydd som förebyggande åtgärd.

Ett ankelstöd eller fotledsskydd är också mycket effektivt och bra att använda i förebyggande syfte. Detta gäller särskilt idrotter som är intensiva med mycket fotarbete, som tex tennis, padel eller bandy.. Många idrottare som har erfarenhet av tidigare stukningar och fotproblem använder fotleds- och ankelstöd för att undvika att skada fötterna på nytt.

Fotledsskydd eller kompressionslinda?

Det går utmärkt att linda foten med en vanlig gasbinda, och särskilt i den akuta fasen av skadan kan det vara att rekommendera. Men för den som inte är så kunnig kring tekniken för att linda kan det vara enklare, bättre och smidigare att relativt tidigt under rehabiliteringen använda ett färdigt fotledsskydd där skyddet träs över foten.

Skada i fotleden - de olika faserna

Ledbandsskada i fotleden är en av de allra vanligaste idrottsskadorna och förekommer inom de flesta idrotter. Tex är det så att inom orientering är över hälften av alla akuta skador relaterade till fotleder.

En fotledsskada uppkommer när man trampar snett, vilket gör att foten viker sig. Skadan drabbar nästan alltid fotledens utsida där det sitter ledband. Om samma led drabbas flera gånger kan detta leda till att ledbandet töjs ut och stabiliteten i foten försämras.

Har man stukat foten och upplever smärta eller svullnad så är det alltid att rekommendera att uppsöka läkare för att kunna göra en röntgenundersökning och därmed utesluta fraktur. 

Fas 1 - Skadetillfället

Avbryt omedelbart den aktivitet du håller på med. 

Ta fram en kompressionsbinda  och linda den hårt runt skadan för att stoppa svullnaden och blödningen. Försök att linda så hårt som möjligt. Gör detta så snabbt det bara går efter skadan. Varje minut räknas! Tips: ha alltid en kompressionsbinda i din träningsväska. Om det inte är du som drabbas så kanske det är någon annan som behöver den!

Håll foten i högläge och kyl gärna fotleden.

Fas 2- Akuta fasen (De första dagarna efter skadan)

Ha lindan på även under de 2-3 första dagarna. Minska trycket något .Belasta mycket försiktigt.

Fas 3 - Första två veckorna efter skadan

Försök successivt att belasta den skadade foten. Beroende på hur allvarlig skadan är, kan belastningen i början vara begränsad (gå med kryckor). En mycket bra övning är tåhävningar i vatten. Vattnet bär en del av kroppsvikten och gör att belastningen blir mindre. Dessutom hjälper trycket från vattnet att minska svullnaden.

Fas 4 - Uppbyggnadsfasen efter fotledsskadan

Ta hjälp av någon kunnig person för att ta fram ett träningsprogram anpassat för just din fotledsskada.  Det finns en uppsjö bra och enkla rehab-övningar som inte kräver utrustning. Tex tåhävningar eller olika balansövningar. 
Så snart du kan och vågar är det bra om så mycket fysisk aktivitet som möjligt återupptas. I denna fas kan det vara lämpligt att använda sig av ett fotledsskydd som stabiliserar foten och gör att man vågar belasta den. Det går också bra att fortsätta med kompressionsbinda som stöd.

Tips för att undvika att upprepade skador i fotleden

Träning. Träna regelbundet styrka och koordination. 

Uppvämning. Värm upp ordentligt innan du idrottar. Använd gärna liniment i förebyggande syfte innan du påbörjar träningen. 

Stretching: Stretcha efter träning.

Skor. Använd skor som är anpassade för underlag du tränar på. Kom ihåg att knyta skosnören. 

Fotledsskydd som förebyggande åtgärd. Ett ankelstöd eller fotledsskydd är mycket effektivt och bra att använda i förebyggande syfte. Detta gäller särskilt idrotter som är intensiva med mycket fotarbete, som tex tennis, padel eller bandy.. Många idrottare som har erfarenhet av tidigare stukningar och fotproblem använder fotleds- och ankelstöd för att undvika att skada fötterna på nytt.

  •  Fri frakt vid köp över 499:-!
  •  Leverans inom 1-3 arbetsdagar!
  •  Gratis retufrakt vid byte!
  •  30 dagars ångerrätt!